حامیان تفکر اسفندیار رحیم مشایی

آخرین مطالب
پیوندها

تراژدی تلخ و عبرت آموز

جمعه, ۱۱ مهر ۱۳۹۳، ۰۹:۴۲ ب.ظ


تراژدی تلخ و عبرت آموز دولت بهار: افکار عمومی هنوز هم صحنه درشتی و زبان درازی خبرنگار خبرگزاری فارس در برابر محمود احمدی نژاد در آخرین کنفرانس خبری اش را به خاطر دارند و نیز سخنان رئیس جمهور سابق را درباره بازار سکه و ارز و پیامک های یک خبرگزاری در روز عزا. آن روزها هیچ کس احساس تکلیف نکرد. آن روزها بار روی دوش رئیس جمهور سنگین نبود، آن روزها ایجاد تلاطم در کشور بد نبود.
  
دولت بهار/ هشدار صریح سرلشگر فیروزآبادی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح و عالی ترین مقام نظامی جمهوری اسلامی ایران با گذشت 3 ماه صورت عملی تری به خود می گیرد. دفتر ویژه رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرده است که 2 تن از متخلفین رسانه ای به دستور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تحت تعقیب قضایی قرار می گیرند.

29 اردیبهشت ماه امسال بود که سرلشگر فیروزآبادی در مراسم اعطای دانش‌نامه به دانش آموختگان دکتری دانشگاه عالی دفاع ملی همگان را غافل گیر کرد. رسانه های وابسته به نهاد های نظامی و امنیتی در مقطع 90 تا 92 با آزادی و فراغ بال کامل به اصلی ترین نیروی مخالف دولت دهم تبدیل شده بودند و سنگین ترین فشارهای رسانه ای نه از جانب اصلاح طلبان که از سوی "رسانه های ارزشی" به دولت زنده کننده آرمان های امام وارد می شد. از 24 خرداد 93 به بعد رسانه های نظامی امنیتی حتی کسری از تندخویی و گارد هجومی شان در برابر دولت سابق را به نمایش نگذاشته و مشغول مدارا با دولت یازدهم بودند. شاید عمده علت غافلگیر کننده بودن هشدار شدید عالی ترین مقام نظامی ایران به رسانه های نظامی - امنیتی از همینجا ناشی شود.

سرلشگر فیروز آبادی در آن سخنرانی درباره حسن روحانی گفته بود: «رئیس‌جمهور ما روحانی و تحصیلاتش دینی است، دکتری در سطح بین‌المللی هم دارد و در دوران مبارزات انقلابی و 35 ساله بعد از انقلاب در سنگرهای حساس امنیتی-دفاعی و سیاستگذاری کشور خدمت کرده است. ما باید به این رئیس‌جمهور افتخار و شکرگذار وجود ایشان باشیم و باید همه همت‌مان را بگذاریم در پشتیبانی دولت که بتواند در این شرایط حساس، کشتی کشور را پیش ببرد.»

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرده بود: «متاسفانه یک مقدار بازی‌های رسانه‌ای موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود، یک مقدار در گوشی حرف زدن‌های غلط و یک مقدار جوسازی‌های سیاسی و یک مقدار هم نابسامانی احزاب و گروه‌های سیاسی در کشور باعث نابسامانی رسانه‌ها و تحلیل‌ها در کشور می‌شود. باید منافع حزبی، گروهی، دسته‌ای، سیاسی، تبلیغاتی، انتخاباتی، همه بایستی کنار برود و همت برای ساختن کشور و کمک به دولت برای پیشرفت کشور، وجهه همت همه قرار بگیرد.... مدیران رسانه‌ها باید جلوگیری کنند از اخباری که موجب تشویش اذهان مردم، تضعیف دولت و تخریب برخی از اقدامات می‌شود. باید با نیک سیرتی در همه این زمینه‌ها عمل کنیم که انشاءالله پیش برویم... بعضی اخبار بی‌ارزش و تفرقه‌انگیز هستند، بعضی‌ها هم شایعه، تهمت و بی‌مبنا هستند. من خطی و سیاسی عرض نمی‌کنم، حتی رسانه‌هایی که به نوعی به نیروهای مسلح مرتبطند خطا می‌کنند. برابر مشی و منویات رهبری حرکت نمی‌کنند باید روش‌شان را اصلاح کنند والا ما با آنها برخورد می‌کنیم... وزیر یعنی کسی که بار سنگینی بر دوش اوست. حالا بار سنگین را بر دوش وزیر بگذاریم و بعد هم دائما در روحش و در وزارتخانه‌اش تلاطم ایجاد کنیم؟ آیا کار پیش می‌رود؟ معلوم است کار پیش نمی‌رود. البته وزرا و دولت هم باید مراعات همه اصول را بکنند و بنای آقای دکتر روحانی به عنوان رئیس‌جمهور همین است، به وزرا هم توصیه کردند.»

مجید انصاری، معاون پارلمانی حسن روحانی در واکنش به این اظهار نظر، گفت: «از اقدام و اعلان به جا و قاطع سرلشکر فیروزآبادی تشکر می کنم، مسئله ضروری و مهمی را ابلاغ کردند که نیاز امروز فضای رسانه ای کشور است.»

محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت یازدهم نیز با تقدیر از سرلشگر فیروزآبادی، اظهارکرد: «باید از سرلشکر فیروزآبادی به دلیل این موضع حق‌طلبانه‌شان به عنوان نماینده دولت تقدیر کنم. این سردار رشید و فهیم هرگاه که ارکان نظام به دفاع نیاز داشت از آن دفاع کرده و این نگاه ایشان نیز به صورت مصلحانه بوده است.»

حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی روحانی هم در فیسبوک نوشت: «شاید سخنان ریاست ستاد مشترک تذکر نیست، فرمان است.»

اما این تنها مقامات رسمی دولت یازدهم نبودند که از کشیده شدن ترمز رسانه های نظامی امنیتی تقدیر می کردند. حتی رسول منتجب نیا و محمد قوچانی هم زبان به تمجید گشودند. قائم مقام حزب اعتماد ملی در این باره گفت: «من از آقای فیروزآبادی تشکر می‌کنم و به منظور این تحول فکری و واقع‌گرایی به او تبریک می‌گویم. اگر این حمایت، دستورگونه هم بوده، باز هم جای تشکر دارد و این موضوع را به فال نیک می‌گیریم. امیدوارم آقای فیروزآبادی، نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه و بویژه بسیج را در این زمینه هماهنگ کنند.»

محمد قوچانی هم در مناظره با عبدالرضا داوری تاکید کرد که برای اولین بار از مواضع سرلشگر فیروزآبادی خوشحال شده است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح یک ماه بعد تاکید کرد که اقدامات عملی جدی برای اصلاح رویه رسانه های نظامی آغاز شده است: «من به خاطر اینکه نگویند سیاسی صحبت کرده‌ام، گفتم رسانه‌های نیروهای مسلح هم تخلفاتی دارند که اگر رفع نشود با آن برخورد می‌شود که خوشبختانه بعد از آن، مقامات سپاه اقدامات جدی برای اصلاح امور رسانه‌ای انجام دادند.»

پس از این سخنان بود که سایت خبری تحلیلی مشرق در مطلبی سرشار از کنایه اعلام کرد که به دلیل فشارهای وارده تا اطلاع ثانوی بسته خبری "شنیده های سیاسی" را منتشر نخواهد کرد. سایت خبری تحلیلی ندای انقلاب و تعدادی دیگر از رسانه های پوششی خبرگزاری فارس نیز تعطیل شدند. خبرگزاری فارس در آخرین مواجهه با حسن روحانی حضور وی در سازمان ملل متحد را "بهار در پاییز" نامید.

جن گیری، بهایی گری، ترویج افکار انجمن حجتیه، براندازی، جاسوسی، ارتباط با منافقین و مسعود رجوی، برگزاری دوره آموزش نظامی در جنگل های شمال، ارتباط با فراماسونری، انحراف، به هم ریختن عمدی بازار سکه و ارز برای نوشاندن جام زهر به رهبر عزیز انقلاب، بی اعتقادی به اسلام فقاهتی، بی اعتقادی به حجاب و روحانیت و ... بخشی از اتهاماتی بود که رسانه های منتسب به برخی از نهاد های نظامی و امنیتی به محمود احمدی نژاد و یارانش نسبت می دادند. به این فهرست بلند بالا باید موارد متعدد توهین به شخص رئیس جمهور سابق را نیز اضافه کرد. به راستی چرا آن روزها هیچ کس برای تذکر به رسانه های امنیتی احساس تکلیف نمی کرد؟ پاسخ این سوال روشن است اما مهمتر از آن سرنوشت تلخ و عبرت آموز «خبرنگاران به اصطلاح ارزشی» و «عمارنماها»یی است که دیروز همه توانشان را برای به مسلخ بردن دولت زنده کننده گفتمان انقلاب اسلامی به کار گرفتند و امروز ناچارند به حسن روحانی افتخار کنند و او را «بهار» بنامند و از آن دردناک تر در صورت تخلف تحت تعقیب قضایی قرار بگیرند.

افکار عمومی هنوز هم صحنه درشتی و زبان درازی خبرنگار خبرگزاری فارس در برابر محمود احمدی نژاد در آخرین کنفرانس خبری اش را به خاطر دارند و نیز سخنان رئیس جمهور سابق را درباره بازار سکه و ارز و پیامک های یک خبرگزاری در روز عزا. آن روزها هیچ کس احساس تکلیف نکرد. شاید آن روزها بار روی دوش رئیس جمهور سنگین نبود. مهمتر از همه اینکه "دولت" داریم تا "دولت" و "رئیس جمهور" داریم تا "رئیس جمهور".
   
  
۹۳/۰۷/۱۱ موافقین ۰ مخالفین ۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">