حامیان تفکر اسفندیار رحیم مشایی

آخرین مطالب
پیوندها

دولت بهار: درآن زمان برخی این موضوع را از کارهای جریان انحرافی برای ایجاد منابع مالی جهت صرف در انتخابات پیش رو می دانستند. اما متاسفانه بحث واردات خودروی لوکس به دولت قبلی منتهی نشد...
  

به گزارش پایگاه خبری انصارحزب الله برای اولین بار، در فروردین ماه سال گذشته موضوع واردات خودروی لوکس به شکل جدی در فضای رسانه‌‌‌‌ای کشور طنین انداز شد. مصوبه ای در دولت دهم برای کاهش تعرفه ورود کالا وضع شد وبراساس همین مصوبه، تعرفه واردات خودرو به ۴۵ درصد کاهش یافت . ساعاتی پس از این تصمیم، ۱۰۰۰ دستگاه خودرو بالای ۲۵۰۰ سی.سی که بر اساس گزارش ها اکثرا پورشه، بنز و بی.ام.و بودند، با این شرایط از گمرک ترخیص شدند تا سودهای هنگفت بادآورده نصیب سوءاستفاده کنندگان از رانت اطلاعاتی کنند.

پس از ترخیص این خودروها، دولت وقت به طور ناگهانی در مصوبه جدیدی واردات خودرو با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی را ممنوع کرد. پرسشی که در آن برهه مطرح شد، این بود که این ۱۰۰۰ دستگاه خودرو چرا در یک روز خاص از گمرک ترخیص شدند و ناگهان واردات این نوع خودروها ممنوع شد؟!

درآن زمان برخی این موضوع را از کارهای جریان انحرافی برای ایجاد منابع مالی جهت صرف در انتخابات پیش رو می دانستند. اما متاسفانه بحث واردات خودروی لوکس به دولت قبلی منتهی نشد...

رشد قابل توجه در واردات خودرو در سال جاری

براساس آمار گمرک در ۴ ماه نخست سال جاری ۳۴ هزار و ۱۳۴ دستگاه خودرو به ارزش ۶۸۳ میلیون و ۷۰۶ هزار و ۳۰۰ دلار وارد کشور شده است!

بر اساس آماری که گمرک منتشر کرده است واردات خودرو، گوشی تلفن همراه و سیگار در فروردین سال ۹۳ نسبت به سال گذشته به شدت افزایش پیدا کرده است!

در فروردین امسال ۲ هزار و ۳۰۹ دستگاه خودروی سواری به ارزش ۵۲ میلیون دلار وارد ایران شد در حالی که این رقم برای فروردین سال گذشته تنها ۵۱۵ دستگاه خودرو به ارزش ۱۲ میلیون دلار بود.

میانگین قیمت خودروهای وارداتی ۲۲ هزار و ۶۸۲ دلار برآورد شده است. این در حالی است که گران ترین خودروی وارداتی در این مدت یک خودروی هیوندای سانتافه مدل ۲۰۱۴ به قیمت ۲۰۴ هزار دلار بود!

غیر از این خودروی ساخت کره جنوبی ، یک خودروی بنز هشت سیلندر به ارزش ۱۷۷ هزار و ۸۳ دلار و دو مدل خودرو مازراتی شش سیلندر، سقف کشویی مدل ۲۰۱۴ به ارزش ۱۳۴ هزار و ۸۸۰ دلار گران قیمت ترین خودروهای وارداتی در فروردین ماه بوده اند. اکثر خودروهای وارداتی از طریق امارات متحده وارد ایران شده است.

در این رابطه چندی قبل حجت الاسلام نبویان نماینده مردم تهران در مجلس اعلام کرده بود که یکی از برنامه های اصلی دولت در سال ۹۳ افزایش واردات خوردوهای لوکس با تعرفه های بالاست تا از این طریق بتواند درامدزایی کند.

مقایسه آمار ۴ ماهه ابتدایی امسال با مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد واردات خودرو از لحاظ تعداد ۱۶۸ درصد و نیز از لحاظ ارزش دلاری ۱۵۴ درصد رشد داشته است.

در ۴ ماه سال ۹۲ تعداد ۱۲ هزار و ۷۴۴ خودرو به ارزش ۲۶۹ میلیون و ۲۶۵ هزار و ۱۰۸ دلار وارد کشور شده بود. همچنین ۳ ماه نخست سال جاری تعداد ۲۳ هزار و ۲۴۲ خودرو سواری به ارزش ۴۸۴ میلیون دلار وارد کشور شده است. این آمارها نشان می‌دهد، در تیر ماه ۹۳ بیش از ۱۰هزار و ۸۰۰ خودرو نسبت به خرداد ماه همین سال وارد کشور شده است.

آمار واردات خودرو به کشور طی ۴ ماه ابتدایی سال جاری نشان می‌دهد که تعداد خودروهای وارد شده به کشور، نزدیک به نصف خودروهایی رسیده است که در تمام سال گذشته وارد کشور شده‌اند. سال گذشته واردات خودرو در حالی به رقم عجیب ۷۶ هزار و ۱۷ دستگاه رسید که پیش‌ از آن شاهد چنین حجمی از واردات خودرو به کشور نبوده‌ایم. حال با نزدیک‌شدن خودروهای وارد شده به کشور به نصف آمار سال گذشته، به نظر می‌رسد امسال نیز شاهد ورود موجی از خودروهای خارجی به کشور باشیم.

واردات ماشین لوکس در شرایط تحریم و نسبت آن با اقتصاد مقاومتی!

علی علیلو، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در گفت‌وگو با تهران امروز می‌گوید: «با توجه به اینکه ما همچنان در کشور با مشکل اختصاص ارز به کالاهای اساسی و دارو مواجه هستیم آیا درست است که ارز به چنین کالاهای تشریفاتی که فقط مخصوص قشر مرفه است،‌اختصاص یابد؟ امروز که ارز با شرایط سخت با هزینه‌های گزاف وارد می‌شود، جای سوال دارد که چرا باید به خودرو اختصاص داده شود؟

به گفته این نماینده مجلس، با توجه به اینکه در زمانی که شرایط محقق نبوده، این کالا ثبت سفارش شده، بسیار تاسف آور است که در آن زمان این کالا ثبت سفارش شده باشد.

وی همچنین اظهار داشت: در زمانی که وسایل حمل‌ونقل عمومی، واگن مترو در کلانشهرهایی همچون تبریزو اصفهان هنوز راه نیفتاده تنها به این دلیل که نمی‌توانند به دلیل نداشتن ارز،‌اینها را از گمرک ترخیص کنند، چطور ثبت سفارش خودرو پورشه به این راحتی انجام می‌شود؟!

این نماینده به این نکته نیز اشاره می‌کند که در آن زمان هم در مجلس شنیدیم که قرار است چنین اتفاقی انجام شود که با مخالفت مجلس روبه رو شد وبعد از آن یک وقفه زمانی برای آن ایجاد کردند و گذاشتند که آبها از آسیاب بیافتد، بعد شروع به واردات پورشه کردند که واقعا متاسفیم برای گمرک و سایر نهادها که هیچ‌توجهی به این موارد نمی‌کنند. اقتصاد و فرهنگ قرار است در سال جاری مورد توجه ویژه مسئولان و مردم باشد اما اگر از قصه پر غصه فرهنگ و عملکرد برخی مسئولان در این باره عبور کرده و نیم نگاهی به وضعیت اقتصادی کشور داشته باشیم، به نظر می رسد مذاکرات هسته ای نتوانسته گشایش خاصی در وضعیت اقتصاد کشور ایجاد کند و با این اوصاف تنها راه برون رفت از رکود فعلی توجه ویژه به «اقتصاد مقاومتی» است.

یک خودروی لوکس برابر است با داروی حداقل ۲۰۰۰ بیمار خاص!

عزت‌الله یوسفیان‌ملا دیگر نماینده مجلس در واکنش به واردات بی‌رویه خودروهای لوکس گفت: واردات بی‌رویه خودروهای لوکس نقطه مقابل اقتصاد مقاومتی است.

یوسفیان‌ملا تصریح کرد: وقتی کشور با مشکلاتی که دارد و در مذاکرات هسته‌ای فقط ۵۵۰ میلیون دلار پول خودش را آزاد می‌کند، آیا انصاف است شاهد ماشین‌های چند صد میلیون تومانی در خیابان‌های کشور باشیم؟

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ا‌ظهار داشت: کسانی که ماشین لوکس می‌خرند خودشان که از آمریکا دلار وارد کشور نمی‌کنند بلکه همین دلارهایی است که با مشکلات و مذاکرات وارد بانک مرکزی شده است.

عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در خصوص چگونگی خروج دلار‌ها از بانک مرکزی و هزینه آن‌ها برای واردات خودروهای لوکس نیز گفت: خروج این دلار‌ها از بانک مرکزی خیلی راحت است!

نماینده آمل تاکید کرد: اگر دلار در داخل کشور فراوان باشد قیمت داروهای بیماران خاص به این قیمت‌های گزاف که در بازار وجود دارد نخواهد بود. وی ادامه داد: قیمت ارزی خرید یک خودرو لوکس به اندازه قیمت داروی حداقل ۲ الی ۳ هزار مریض است. نماینده آمل تصریح کرد: دولت نباید اجازه ترخیص به خودروهای لوکس دهد.

بی‌توجهی برخی مسئولین دولت به مفاهیم اقتصاد مقاومتی

ایرج ندیمی ،عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره دلایل افزایش واردات در ماه‌های اخیر گفت: طبق آمارهای رسمی برگرفته از گمرک جمهوری اسلامی حجم و ارزش واردات کالاها و خدمات از سایر کشورها روند افزایشی به خود گرفته و این مسئله نشات گرفته از بی‌توجهی برخی مسئولین دولت به مفاهیم اقتصاد مقاومتی است.

وی با این توضیح که نباید درها را بازگذاشت و با هر بهانه ای به کالاهای خارجی اجازه عرضه اندام داد، تصریح کرد: اگر چنین سیاست و رویه ای را دنبال کنیم قطعا در کوتاه مدت با شکست مواجه خواهیم شد؛ چرا که واردات کالاهای لوکس با هر توجیهی به زیان منافع ملی است و باعث نابودی تولید ملی می شود.

قطعا می‌شود با برخی نظارتها و کنترل‌ها، واردات را مدیریت کرد که هر کالایی وارد کشور نشود و نباید اجازه داد، کالایی که در ایران تولید می‌گردد مشابه آن به کشور وارد شود، این مسئله یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی است و اگر ما اجازه ورود چنین کالاهایی را به کشور بدهیم، مطمئنا اعتقادی هم به مفاهیم عملیاتی اقتصاد مقاومتی نداریم.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل توجه به تولید و مصرف داخلی را از مفاهیم اساسی اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: اقتصاد مقاومتی می‌گوید کالای لوکس نباید مصرف کرد و باید به جای مصرف کالای خارجی، از نوع وطنی استفاده کرد تا هم اشتغال روند افزایشی به خود بگیرد و هم رشد اقتصادی با روند مثبت تداوم داشته باشد.
لوکس و غیرضروری در رسانه ها را یکی از آفتهای جدی در جامعه دانست‌.

شکل گیری طبقه فربه اقتصادی، مسبب واردات خودروی لوکس

سعید لیلاز، «شکل‌گیری یک طبقه فربه از نظر اقتصادی در سال‌های گذشته» را دلیل اصلی افزایش واردات خودرو می‌داند.

او در ادامه با اشاره به اینکه در سال ۹۲ تولید خودرو نسبت به نقطه اوج خود در سال ۹۰ به نصف رسید می‌گوید: در چنین شرایطی اگرچه خودروهای ارزان‌قیمت می‌توانستند وارد کشور شده و افت تولید را جبران کنند اما این واردات خودروهای لوکس بود که جایگزین شد. لیلاز میزان واردات خودروهای لوکس در سال گذشته را معادل کل واردات خودرو در دهه ۶۰ و ۷۰ می‌داند و می‌گوید: ما در یک سال به اندازه ۲۰ سال واردات خودرو داشتیم و این روند در سال جاری نیز ادامه دارد.

شعف غیرعادی مدیر شرکت پورشه از فروش خودروی لوکس به ایران!

فرشاد مومنی، یکی دیگر از چهره های اقتصاددان نیز با انتقاد از وضعیت اقتصادی کشورگفت: از سال ۱۳۹۰ به‌بعد که با تحریم‌های بسیاری روبه‌رو بودیم، بخش اعظم تحریم‌ها ناظر بر در تنگنا ‌قراردادن توان تولید ملی بوده است. یعنی اگر راه برای واردات ایران بسته شد، این راه باید منجر به تقویت بنیه تولید ملی می‌شد. در دوره تحریم، واردات کالاهای لوکس با سهولت قابل انجام بوده است. یعنی زمانی که اقتصاد ایران برای واردات دارو و مواد اولیه تولیدی بر اساس نحوه اولویت‌گذاری مسؤولان وقت کشور با مشکل روبه‌رو بوده برای واردات خودروهای لوکس و لوازم آرایشی با هیچ محدودیتی روبه‌رو نبودیم!

او تصریح کرد: مدیر منطقه خاورمیانه شرکت پورشه با شعفی غیرعادی اعلام کرد در سال ۲۰۱۲ از کل پورشه‌های به‌فروش‌رفته ۵۰درصد به ایران فروخته شده است. یعنی در زمانی که در اوج تحریم بودیم و منابع برای واردات داروها تخصیص داده نمی‌شد برای واردات خودرو‌های لوکس در کشور با هیچ محدودیتی روبه‌رو نبودیم! بنابراین ایده کلی که آنان مطرح می‌کنند که تکانه اولیه، تحریم و کاهش ارزش‌افزوده نفت است، تحلیلی بسیار نادرست و به‌دور از واقعیت است. اگر در داخل اقتصاد، عالمانه عمل می‌کردیم چه‌بسا که تحریم‌ها می‌توانست نیروی محرکه برای جهش تولید باشد اما ندانم‌کاری که همه منبعث از بسته تعدیل ساختاری است موجب شد به بنیه تولید آسیب وارد شود.

پاک کردن صورت مسئله!

به دنبال افزایش انتقادات از سیاست های تجاری دولت یازدهم در زمینه تسهیل واردات کالاهای لوکس از جمله خودروهای سواری گران قیمت به کشور، گمرک اقدام به سانسور جزئیات واردات خودرو به کشور کرده است!

مشرق در این زمینه گزارش داده است: در حالی که طبق روال معمول طی سال های اخیر حتی در دولت‌های نهم و دهم که متهم به حبس آمارهای منفی عملکرد خویش بود، گمرک هر ماه به طور تفصیلی جزئیات آمار کالاهای وارداتی و صادراتی به کشور از جمله خودرو را منتشر می کرد، اما این دستگاه دولتی در ماه های اخیر اقدام به سانسور جزئیات واردات خودرو کرده است.

در گزارش هایی که پیش از این گمرک به طور ماهانه از آمار تجارت خارجی کشور منتشر می کرد، هم آمار کلی تعداد و ارزش خودروهای وارداتی به کشور اعلام می شد و هم جدول فهرست کامل برند، تعداد و قیمت خودروهای وارداتی منتشر می شد.

آخرین بار در فروردین ماه امسال، گمرک آمار جزئی واردات خودرو را منتشر کرد و پس از آن، این بخش از گزارش های گمرک، حذف یا به عبارت صریح تر، سانسور شده است.
گفتنی است گمرک در گزارش های آماری سه ماه اخیر خود ضمن سانسور آمار جزئی واردات خودرو، به ذکر عنوان کلی واردات وسایل نقلیه اکتفا کرده است تا شاید بدین ترتیب، بتواند از فشار انتقادات از دولت بکاهد.

تذکر به دولت در مورد ترویج خوی اشرافی‌گری

در سخنان مطرح شده از سوی کارشناسان و نمایندگان مجلس، بیشتر بر روی شرایط تحریم و همچنین نسبت واردات خودروی لوکس با اقتصاد مقاومتی تاکید شده است. گرچه این تذکرات درست است، ولی باید موضوع واردات کالای لوکس را در درجه نخست، از منظر فرهنگ و تاثیرات اجتماعی آن مورد توجه قرار داد. چه بسا ابعاد و آثار سوء فرهنگی و اجتماعی این موضوع، بیشتر باشد.

واردات کالای لوکس و ترویج آن به کمک تبلیغات چه پیامدهایی را در جامعه ایجاد می کند و چه فرهنگی را تبلیغ می‌کند؟ پاسخ این سوال بسیار روشن و البته برای دلسوزان کشور و انقلاب بسیار غم انگیز است...

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین نقدی که مقام معظم رهبری از دولت یازدهم در دیدار هفته دولت داشتند، چه بود؟ گفت: شاید مباحث مربوط به توجه به تولید داخلی‌؛ حتی اشاره‌ای به واردات خودروهای گران‌قیمت داشتند. ایشان روی تمرکز و توجه به استفاده از ظرفیت داخلی تأکید داشتند و فرمودند: نباید با واردات ماشین‌های گرانقیمت، فرهنگ غیرانقلابی هم ترویج یابد.

رهبر معظم انقلاب در این دیدار با تاکید بر اینکه موضوع واردات ، فقط از طریق تعرفه حل نخواهد شد ، افزودند: دولت باید درخصوص واردات کالاهای غیر ضروری و تجملی سختگیری بیشتری انجام دهد و اِعمال قدرت کند.

به هر حال، باید دید آیا دولت درباره واردات خودروهای گران‌قیمت»اعمال قدرت»خواهد کرد یا خیر؟! به رغم تاکید رئیس جمهور در ضرورت نقد سازنده و متقابلاً اعام شفاف مسائل از سوی دولت، آیا در این خصوص دولت برای افکار عمومی شفاف سازی خواهد کرد؟ همچنین می توان این سوال را مطرح کرد که چرا تا کنون نمایندگان مجلس و ارکان نظارتی کشوردر جهت منع قانونی برای این موضوع گامی برنداشته اند؟!

 

 

۹۳/۰۶/۱۹ موافقین ۰ مخالفین ۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">