حامیان تفکر اسفندیار رحیم مشایی

آخرین مطالب
پیوندها

مکتب ایران ، مکتب هدایت

يكشنبه, ۲۲ دی ۱۳۹۲، ۰۱:۰۹ ب.ظ


«اسلام برای شما و برای همه ی بشر و همه ی توده های عالم تحفه آورده است، تحفه ی همگانی و برای همه؛ و در رأس برنامه های اسلامی، هدایت است که شما را هدایت کند به راهی که هم دنیای شما تعمیر بشود و معمور باشد و هم آخرت شما.»

صحیفه ی نور جلد 14 صفحه ی 53 تاریخ : 19/11/1359

اصل و اساس اسلام هدایت بشریت به سوی هدف خلقت آن هاست. این هدایت برای تمام بشریت است تا جایگاه واقعی خود را در هستی بیابد. آنگاه که بشر به مقام واقعی خود در هستی دست یابد، تمام موجودات مسخر او خواهند شد. یعنی تمام هستی در خدمت آسایش و آرامش و رشد بشر قرار خواهد گرفت. هدف از تمامی قوانین شریعت، دستیابی به هدایت است . این هدایت اختصاص به طبقه ی اجتماعی یا سیاسی خاص و ... ندارد. بلکه هدایت فطرت هااست. که فطرت نیز در وجود تمام انسان ها به طور یکسان به ودیعه نهاده شده است. پس این هدایت، رحمتی همگانی است. که در رأس برنامه های اسلام قرار دارد و به تبع آن در رأس گفتمان انقلاب اسلامی است. همچنین در رأس برنامه های تولید علم انقلاب اسلامی قرار دارد. در واقع، هدایت، اصل اولیه ی جنبش نرم افزاری است. اهمیت این اصل از آن جا روشن می گردد که هدف بعثت انبیاء نیز هدایت بوده است. اصل تلاش های امامان معصوم نیز در همین راستا است.

جنس این هدایت، قرآنی است. این نوع هدایت است که دنیا و آخرت را آباد می کند. و می تواند مادیات و معنویات را به گونه ای تامین کند که نه مادیات خللی در معنویات ایجاد کنند و نه معنویات باعث نقصان مادیات گردند.

در دوران کنونی که دوران گذار از مدرنیته و حرکت به سوی تمدن الهی است، تمام وظایف باید در چارچوب هدایت قرآنی تعریف شود. اصل هدایت قرآنی، اصل اولیه و اساس گفتمان انقلاب اسلامی است.

پس برای حرکت به سوی دولت اسلامی که یکی از ارکان مهم تمدن الهی است، یکی از اصول اساسی  دولت اسلامی و پایه ی اعتقادی مسئولان، باید اصل هدایت قرآنی باشد. که در حوزه ی عملکرد اجرایی آنان باید جامعه را به سوی هدف نهایی خلقت، هدایت کند.یعنی فرد در جامعه ی اسلامی(در ح.زه ی سیاست داخلی) و جامعه ی اسلامی در جهان(در حوزه ی سیاست خارجی) ، به سمت مقام واقعی شان به گونه ای هدایت شوند که جایگاه والای خویش را بیابند.

والسلام  22/10/1392

۹۲/۱۰/۲۲ موافقین ۰ مخالفین ۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">